torsdag, december 06, 2007

Liberala gruppen

Ikväll ska jag på mitt första seminarium med Liberala Gruppen. Kvällens ämne ska vara en liberal och frihetlig miljöpolitik, ska bli intressant och lyssna på intressanta talare och samtidigt diskutera kring ämnet.
Jag tycker det är skönt att Moderaterna äntligen gått ifrån den där stämpeln som det miljöointresserade partiet till att vara det partiet som går i täten i miljöfrågan. Medans vänsterns och miljöpartiet haft en politik som skulle inskränka människors vardag istället för att utveckla och anpassa den efter rådande omständigheter samt den ständiga klyschan "Men borgarna satsar inte mer pengar än oss på miljön".

Låt oss säga att många löften genomförs, regeringen har mycket kvar att göra. Jag hoppas också lite att oppositionen lite kan ta och släppa sargen och börja samarbeta för en offensiv miljöpolitik. Peter Eriksson har mer eller mindre under det senaste året varit en man som mer har stått i sitt hörn och mumlat om hur mycket fel han tycker att regeringen gör inom miljöpartiet. Moderaternas främste politiker inom miljöområdet, Sofia Arkelsten sa i ett uttalande som jag först hörde på MUF:s arbetsstämma: "Jag jobbar för att göra Miljöpartiet onödiga inom svensk politik". Med tanke på MP:s agerande verkar de ju hjälpa till på egen hand med den biten.