söndag, maj 04, 2008

Veckorapport

Det har blivit tiktigt grönt utanför min lägenhet. Tråkigt är det dock att man inte ser så bra ut över sjön nu när löven slår ut på träden. Dock är det riktigt skönt nu när värmen är här. Jag startade morgonen med att gå ner till Kastellholmen och tillbaka.

Det märktes ganska rejält på min kropp vad jag hade varit med om i onsdags på valborg. Efter diverse lekar gick det att skåda diverse skrapsår på armar, ben och rygg. Valborg blev ändå en riktigt kul uplevelse, det var roligt att få träffa massa gamla vänner.

1 maj blev också en riktig höjdare. Det började med ett allianskonvent på Rådhustorget innan det var dags för vår årliga motaktion mot Socialdemokraternas och LO:s 1:a majtåg. Många hurrarop och en hel del sura miner, men det var det värt.

I England blåser det numera blåa vindar efter de konservativa Torys framgångar i kommunalvalen. Det är inte långt kvar till nästa parlamentsval, och det skulle vara roligt att se David Cameron ta plats på 10 Downing Street.

Vitrysslandsspöket oroar fortfarande Tre Kronor, det märktes mycket väl i deras första match i årets hockey-vm. Som en Expressenkrönikör skrev: "Det måste vara något med Vitryssland som lockar fram det sämsta ur Tre Kronor", nåväl blev det inget skamligt nederlag, men ändå en brasklapp på hur mycket Vitryssland har utvecklats som hockeynation sen OS 2002.

Om två veckor är jag i Oslo och beskådar "lillebror" i hur de manifesterar sin kärlek till sin egen nation. Jag blir avundsjuk varje gång jag ser hur Norge firar sin nationaldag med en sådan entusiasm att man undrar varför medlemåttige, jantelags-Sverige inte kunde åstadkomma samma sak. Men vi vet ju hur det är, så fort någon förösker göra något stort av 6 juni kommer det alltid någon person som vill att midsommar eller som någon stolle skrev i mars att dagen för Vasaloppet skulle bli ny nationaldag.