lördag, november 01, 2008

Varför McCain måste vinna

Den film jag la upp igår spelar mycket roll i hur jag skulle rösta om jag vore amerikan. Det kan tänkas att USA:s intåg föregicks av vissa tveksamma argument, men ett missstag var det inte. 4000 amerikander har dött för en sak, att skapa fred och frihet för ett folk som levt med ständigt förtryck och förföljelse i flera år. Det är människor som idag trots den spända vardagen har en chans att bygga sig en framtid, kanske ha möjlighet att utforska den värld som finns bortom utan att det handlar om att de beger sig på flykt.

Att som den skadade ex-soldaten sa, att de som påstår att Irakintåget var ett misstag, är ett hån mot de som stred och dog för frihetens skull. Det är ett hån mot de som tidigare har kämpat för frihetens ideal på jordens alla hörn. Det är ett hån mot de som vill bygga sig en framtid, fria från förtryck och förföljelse. Jag står bakom frihetens ideal, jag månar om att andra ska få leva med samma demokratiska rättigheter som jag åtnjuter. Därför stödjer jag senator John McCain som den nya ledaren av den fria världen. Han förstår vad frihet innebär.