lördag, februari 07, 2009

Grått, men lite citat kan vi förgylla dagen med

Idag är det en tämligen grå dag. Inte minst med tanke på dimman som ligger tät över Stockholm och även Gotland som jag fick reda på nyligen. Dock har veckan varit ljusare. Mycket har hänt politiskt, och jag känner mig ganska nöjd över min förutspåelse tidigare i veckan. Det hela har ju kretsat kring regeringens energiutspel, och minst sagt har Mona Sahlin fått en del problem, inte minst hur hon ska tackla opinionen inom partiet.

Annars sär det det dags att lyfta fram en annan betydelsefull person som tyvärr kom lite i skymundan i veckan, nämligen Kjell-Olof Feldt. I rapporten "Mot en ny skattereform — globaliseringen och den svenska välfärden" propagerar han för slopandet av värnskatten och sänkning av marginalskatten till 50 procent. Det borde kännas hos socialdemokraterna, att en av deras mest framträdande finansministrar nu så tydligt argumenterar för sänkta skatter. Feldt ska ha heder i hur han har försökt beskriva det oansvariga hanterandet av den svenska ekonomi på 80-talet som ledde fram till 90-talets finanskris.

Till sist vill jag avsluta med ett minnesvärt citat.

- "Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår" - Sir Winston Churchill