tisdag, mars 03, 2009

Det är helt enkelt skillnad på Mona Sahlin och Barack Obama

Thomas Gensemer, mannen som drev igenom president Obamas lyckade PR-strategi har fått ett mindre smickrande uppdrag, att profilera Socialdemokraterna för att locka tillbaka väljarna. Obamakampanjen lyckades engagera miljontals vanliga amerikaner att arbeta för Barack Obama. Det blev helt enkelt en enda stor gräsrotsrörelse som bedrev det stora arbetet. Mona och resten kan tyckas vara smickrade av den lyckade strategin som Obama fick igenom.


Men i slutändan var det inte pr-strategin som gav resultat. Den stora skillnaden mellan Obamakampanjen och den nya pr-strategin som S försöker driva igenom är den att Obamakampanjen hade visioner och idéer. En vision om förändring på alla plan var det stora ledmotivet i Obamakampanjen, och med ett sällsynt stort pr-maskineri bestående av miljontals vanliga amerikaner lyckades man driva igenom sin strategi.


Det är den stora skillnaden, än så länge har S inte visat några tecken på förändring, bara det att de vill tillbaka till det som var innan valet 2006.