torsdag, februari 18, 2010

Jag antar bloggskatteupproret

Igår fick jag en inbjudan från Edvin Alam, häng med i bloggskatteupproret. Och ja Edvin, jag antar utmaningen. Jobbavdraget är enligt mig en av regeringens viktigaste reformer under denna mandatperiod. Dock har vetskapen om den varit tämligen dålig, det kan bero på Alliansens bristande förmåga att kommunicera ut information, vilket den gode Edvin tidigare har hängt upp sig på. Därför tar vi moderata bloggare upp kampen för att upplysa mer om vad jobbavdraget innebär. För visst borde folk ha känt att de har lite mer kvar i plånboken än tidigare.

Vad är bra med jobbavdraget, jag ska ge några bra punkter:
  • Det riktar in sig specifikt på de med lägst inkomster. En person med en månadslön på 18 000 kr får ett jobbskatteavdrag på 1 242 kr. En person som tjänar 180 000 kr i månaden har fått 1 754 i jobbskatteavdrag.
  • Det utökar det ekonomiska utrymmet för enskilda personer med låga inkomster
  • Det ökar drivkraften för fler att komma tillbaka till eget arbete för att
  • Det blir mer lönsamt att jobba för de med låga inkomster
  • De offentliga finanserna stärks tack vare att fler människor får jobb, vilket påverkar pensioner och gör det möjligt för fler välfärdssatsningar.
Nu hakar vi på tåget att göra folk mer medvetna om jobbskatteavdrag. Jag ska via min blogg och samtal med vänner och släkt påtala vikten om vilka fördelar jobbskatteavdraget innebär. Det ska löna sig att arbeta och det ska löna sig att också få tjäna pengar utan vidare straffbeskattning som värnskatt och förmögenhetsskatt. Det är människors pengar det handlar om, vi lånar aldrig till skattesänkningar, vi tar bara lite mindre från skattebetalarna varje månad. Det är en sundare syn på skattepengar.

Av de som Edvin uppmanade har hittills Eva hakat på. Nu kör vi!