onsdag, mars 17, 2010

Den ideologiska härdsmältan stavas SSU


Det är kul att Alliansens nya grafiska utformning har gett så mycket uppmärksamhet. Jag har tidigare påpekat på ett sätt att reagera mot den nya loggan. Dock tar väl SSU priset i att både skapa uppmärksamhet och visa på en ideologisk härdsmälta. Jag har länge likt André väntat på att SSU skulle producera något ideologiskt intressant, men det verkar svårt. SSU som den senaste tiden mer fokuserat på PR-artade jippon istället för att komma med något politiskt intressant. Friskoleansökan var en manöver, varumärkesansökan är nästa. Kan man inte ansvara för sin allians, hur tar man då mansvar för Sverige?

Ja, vad ska man säga? Är det på det här planet som SSU vill driva debatt. Ska vi ta det enkelt kan man nämna följande. Inget av oppositionspartierna har varumärkesregistrerat sitt namn. Det finns nämligen en anledning, dels ska namnet inte vara förväxlingsbart med ett namn som någon annan använder eller är inarbetat. Dessutom handlar varumärkeslagen om användande av namn i näringsverksamhet, detta handlar om politisk verksamhet. Dessutom får ett namn inte vilseleda.

Man får ju undra kring vilken väg SSU kommer ta. Jag tror att denna giv pekar mycket på var SSU är på väg i denna valrörelse. Inget tecken på politisk produktion.
Inga sakliga argument i form av utspel, debattartiklar eller rapporter. Där ligger MUF långt före, inte bara till antalet medlemmar. Som Andre Assarsson beskriver det, tack SSU! Tack för att ni har gett andra förbund öppet spelrum i politisk produktion och konsten att övertyga ungdomar politiskt. Och tack för draghjälpen med att ge Alliansen mediafokus.

Fler som bloggat: Hanna Wagenius beskriver klokt om
varumärkeslagen, Nattis är så där socialdemokratiskt naiv, Per Ankersjö om SSU:s "ungdomliga oförstånd", SvD om SSU Fail, HAX om saknandet av politiskt innehåll. Röda Berget fortsätter med sina plumpa nedfall mot Alliansen.

Aftonbladet, DN, DN, Expressen, Resumé, SvD