måndag, maj 31, 2010

Tragiskt, men vänstern är så naiva

Det är tragiskt att detta slutade på ett dystert sätt. Ship to Gaza en aktion mer än en humanitär insats var dömt att misslyckats redan innan den sjösattes. Det var ingen tvekan om att Israel skulle agera mot konvojen, så enkelt är det. Det är dock tragiskt att det fick gå så långt som det nu gick, men kritiken som kommer måste förstås ges med en hel del måtta. Via filmer idag har jag noterat en helt annan inställning än den som organisationen Ship to Gaza vill kommunicera. Jag finner inte heller organisationens officiella förklaring som särskilt seriös. Syftet var att genomföra en politisk aktion, inte en humanitär insats. Den hjälpen med att få in varor nekade man. Detta är den enögda vänsterns sätt att utnyttja Gazaborna för sin plakatpolitk istället för aktiva insatser.

Hans Linde, som var väldigt tyst när närmare 50 sydkoreanska sjömän dödades helt oprovocerat av en nordkoreansk torped var synnerligen upprörd idag. Det är tydligt att Linde vill gå ut och åtala samt döma utan att ta reda på varken fakta eller bevis. Lars Ohly i sig är ingen trovärdig person heller, det gamla Palme-citatet kom "Satans mördare" väl till pass. Men vi kanske ska vänta tills vi riktigt vet vad som har hänt innan vi dömer några. Inget som brukar respekteras av den enögda vänstern. Niklas Wykman som självklart blev felciterad av den enögda vänstern fick göra ett tydliggörande. Men jag är på samma spår som, denna aktion är en aktion som bara skulle gynna Hamas och utnyttja den förtryckta Gazabefolkningen. Den har inget med solidaritet att göra, det är bara ren cynism.

Om jag får tydliggöra mitt ställningstagande, passar jag på nu. Just denna fråga har alltid varit laddad, jag märkte det på mitt inlägg i lördags som gav ifrån sig en del reaktioner. Mitt ställningstagande är följande, tvåstatslösningen ska efterlevas, båda sidor måste acceptera och respektera varandras närvaro. Just nu finns två allvarliga hot mot den lösningen, bosättningar på ockuperad mark samt Hamas uttalade motto om att utrota staten Israel. Bara om dessa två saker respekteras finns möjligheten till en mer hållbara och fredlig situation, Israel är trötta på att leva i ständigt hot från oprovocerade anfall, men måste leva efter kravet om att Palestinas befolkning inte berövas sin frihet. Att se situationen ur två perspektiv är extremt viktigt, dessvärre har många av mina politiska motståndare inte gjort det.

Den tragiska utgången är något som är helt oacceptabelt. Utredningar måste visa på vad som gjorde och vad som gjordes fel. Insatsen mot Ship to Gazakonvojen var väntad men utgången blev inte som det var tänkt. Det är ett tragiskt slut på en tragiskt organisation, en tragisk inställning till situationen i Gaza och Mellanöstern, Den palestinska befolkningen i Gaza hade fått större möjligheter om de organiserade hade ett större syfte att bidra med humanitär hjälp än att använda detta som en politisk aktion i syfte att elda på en redan bisarr och tragisk konflikt. Och nej Jytte, Niklas Wykmans framtid i partistyrelsen avgörs inte av Reinfeldt, det är MUF:s förbundsstämma som avgör det. Och jag har fortsatt förtroende för Niklas Wykman, för jag delar hans inställning.

Bloggar: Hökmark, Pophöger.
Media: AB, AB, AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, Exp, Exp, Exp, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvT, Svt, Svt, Svt, Svt, Svt, SvT.