tisdag, juni 01, 2010

Kaplan och de andra aktivisterna är inga frälsare

Nu kommer de svenska aktivisterna hem från den misslyckade aktionen som fick en tragisk utgång. Jag är glad över att ingen kom svårt till skada, det var en tragisk utgång på en politisk aktion till syfte att elda på en redan svår konflikt. Nu höjer de kraven på sanktioner mot Israel. Men jag kan inte förstå hyckleriet kring att införa sanktioner mot Mellanösterns enda demokrati, men att inte ha samma inställning mot Hamas.

Det är mitt fjärde inlägg om denna händelse, jag tror inte det blir den sista. Det är en tragisk händelse, både aktionen och utgången av den. Människor fick sätta livet till, hur det gick till ska förstås utredas grundligt. Men aktionen i sig är inget gudabenådat uppdrag, Mehmet Kaplan, Henning Mankell och de andra aktivisterna är ej heller några frälsare. Deras primära syfte var att agera politiskt snarare än humanitärt.

Jag har full förståelse varför Mehmet Kaplan vill ställa upp med ett stort nummer, nu när han kommer hem efter att ha varit med på en aktion med ett syfte som kunde ha blivit mer lyckat om det nu inte var till syfte att vara en politiska aktion, snarare än en hjälp att förbättra för människors vardag i Gaza. De erbjöds en väg att få in förnödenheterna i Gaza, erbjudandet ratades, därför att den politiska aktionen var viktigare än att få fram förnödenheterna. Nu fick de till slut sin politiska konflikt, en händelse som vi helst borde ha varit utan.

Media: AB, DN, DN, DN, DN, GP, GP, SvD, SvD, Svt.