måndag, juni 21, 2010

Vi kan väl ändå respektera rättsprocessen

Carl Bildt är föremål, vi måste acceptera detta faktum men även respektera rättsprocessen som grunden i vår demokrati. Därför är det viktigt att slå fast om rättssystemets särart, att den bygger på opartiskhet, att man inte döms på förhand. Jag hade egentligen inte viljat lägga tid på att kommentera en utredning som nu bedrivs. Men ibland blir det nödvändigt, då jag noterar i mångas ton att Carl Bildts huvud redan borde huggas. Men Carl är även han en individ i en demokratisk rättsstat, därför ska han inte behandlas på ett annat sätt än vad rättssystemet får tillåta. När jag läser ECOS sammanfattning är det tydligt att de vill länka samman Lundin Oil med de människorättsbrott som begicks i Sudan. Frågan har kring Lundins agerande i Sudan har tidigare varit på tal. Jag undrar om de kommer till något nytt i den nu uppkomna rättsprocess.

Jag tänker inte springa ut på arenan och försvara Bildt bara för att jag har stor repsekt för honom och hans meritlista. Däremot kommer jag alltid försvara varje människas rätt till en fair rättsprocess oavsett vilken person man än är. Det är ju skillnad på chokladbitar och människorättsbrott, men en rättsprocess ska kunna drivas utefter opartiskhet och objektivitet Folkrättsbrott är en ganska grov anklagelse som den släppta rapporten pekar på, därför är det om än viktigare att rättsprocessen får sin gång och att även Bildt får en rättvis behandling som alla misstänkta förtjänar. Rättsprincipen bygger på att varje människa är oskyldig tills motsatsen har bevisats, även i Bildts fall.

Vad gäller vänsterkartellens kommenterade blir det en fars i sig. Peter Eriksson vill att Reinfeldt ska lägga sig rättsprocessen, Bodström vill se en politisk time out, kartellens nye utrikespolitiska ansikte Hans Linde går längst och vill se en avgång redan innan varken åtal har väckts eller dom har fallit. Respekt för demokratiska rättsprocesser är ju kanske inget familjärt hos Linde, den som drivit på mest gällande vänsterkartellens hållning i utrikespolitiska hållning som ger mer sken av ett 1968 retro än en seriös hållning som stärker Sveriges position på den utrikespolitiska arenan.

Hos bloggarna har det redan sen rapporten kommit varit en följetong i sig. Mina bloggkollegor Peter och Johan har på sitt håll skrivit en kedja av inlägg kring Bildts eventuella förehavanden kring Lundin Oil och Sudan. Jag har följt lite av deras reflektioner, särskilt hos andra bloggkollegor i Netrootsrörelsen blåses det nu i trumpeterna, Carl Bildt är synnerligen en person som engagerar och upprör. Jag undrar om den nu inledda utredningen kommer till något nytt. Jag tycker dock att det är respektabelt att man respekterar den, att ropa om avgång i detta läge kommer bara vara något som slår tillbaka om nu Bildt klarar sig från ansvar.

Bloggar: Bildt, Ekonomisten, Peter.
Media: AB, AB, AB, DN, Exp, Exp, SvD, SvT, SvT, SvT, SvT.