tisdag, augusti 17, 2010

Varför inte teoretisk elit om praktisk?

Det där med elit är en benämning som engagerar folk. Samhällselit, politikerelit, elitidrottare i all ära. Nu är det dags för ytterligare en benämning att träda in, kunskapseliten. Lika viktigt som det är att inte barn hamnar efter i sin utbildning, lika viktigt är det att se till varje barns chans att kunna växa efter egen förmåga. Vi må vara klara med att alla barn inte är lika, därför är behovet av en mer individualiserad skola stort. Det är en skola som anpassar sin utbildning efter elevens unika kunskaper och förutsättningar. Med den ambitionen får alla elever att utöva sina olika förmågor.

Just det där med elitklasser i skolan är något som har engagerat. Det har sedan länge funnits specialutbildningar för de med idrottstalanger. För är det något som är någorlunda accepterat inom oppositionen, är att det ska få löna sig att vara en duktig idrottsman och tjäna stora pengar, i allafall om man får tro vår käre Lars Ohly. Men att bli någonting av en elit inom matematik, historia, språk eller samhällskunskap går tydligen inte för sig. Märkligt egentligen. Men jag blir förstås glad när utbildningsminister Jan Björklund presenterar detta förslag om spetsubildningar. Självklart är varje barns rättighet att växa efter sin egen förmåga en förutsättning för en bra skola. Nu bryter vi tabun om att teoretiska ämnen inte skulle förtjäna sina specialutbildningar.

Bloggar: Edvin, Linda, Lotta, Mary, Mats, Medborgarperspektiv.
Media: AB, DN, Exp, SvD, SvT.