torsdag, september 09, 2010

Sluta sura börja argumentera

Nej Thomas Östros, det hjälper inte springa till KU och sura över att Anders Borg kommer med uppgifter om de rödgrönas bidragsmanifest. Ska vi få en valrörelse som handlar om sakfrågor, det som man hör från många socialdemokrater, kanske det vore läge att ta debatten i stället för att slänga iväg hastigt skrivna KU-anmälningar till en instans där politiker ska utreda politiker. Ikväll sker en superdebatt i TV4, Reinfeldt mot Sahlin, Borg mot Östros. Där är din chans Östros, nu har du chans att vända ditt partis desperata läge. Eftersom inte KU hinner komma med något besked innan valet är detta din chans. Det hjälper inte att springa till KU och sura över att Anders Borg sprider felaktiga uppgifter. Det hela vore ju bättre om han stod upp och försökte påvisa väljarna vad som är rätt enligt honom.

Jag tänker inte ge mig in i några direkta analyser av Anders Borgs uppgifter, eftersom jag befinner mig långt under Borgs nationalekonomiska kunnande. Därför väljer jag att lita på honom. Cyniskt kanske, men Sverige står ju i undantag gentemot andra länder när det gäller hanterandet av de offentliga finanserna, därför väger Anders Borgs ord tyngre än en person från ett parti som under hela finanskrisen sprungit runt och ropat "för lite och för sent", dag ut och dag in.

Några andra som jag vill ge en spark i arslet är SSU. Det här dock detta som bekräftar hela socialdemokratin, inklusive Östros KU-anmälan. I Socialdemokraternas agenda ska det handla om allt annat än om sakfrågorna, allt annat än om jobben. Det är ganska tydligt. Man tjänar inte många förtroendepoäng på att sitta kvar i sandlådan och kasta, inte minst när de andra har rest sig upp och gått därifrån. För jobben är viktiga, de politiska sakfrågorna är viktiga. Därför åker tusentals MUF:are och moderata partifunktionärer runt i Sverige och övertyga fler att rösta på Alliansen. Till SSU och Östros vill jag bara säga en sak, sluta sura och börja argumentera, nu börjar slutstriden.

Bloggar: Högberg, Lotta, Rasmus, Svensk historia, Tobleronepolitik.
Media: DN, DN, Exp, Exp, Exp, SvD,