lördag, september 18, 2010

Slutdebatterat, nästintill

Med erfarenheten från gårdagkvällens debatt i TV4 blev kvällens slutdebatt lite av en besvikelse. Den spända siutationen var mer uppsluppen när partiledarna fick en sista chans att riktigt övertyga. Men alternativen är rätt tydliga. Det är två tydliga alternativ mot varandra, ett alternativ som vill fortsätta med sin ansvarsfulla linje mot en som söker stöd för att genomföra mer ekonomiska stimulanser.

Många presterade bra på sitt sätt. Fredrik gör allt för att framstå som en statsman och gör allt för att det han säger ska låta enkelt och pedagogiskt. Det var då roligare att notera att den största bedriften kom från Göran Hägglund och Jan Björklund. Maud var ett strå vassare i TV4-debatten, men hon har gjort en bra valrörelse, vilket har visat sig.

Mona Sahlin är den som presterar bäst hos de rödgröna. Man märker på henne att hon har insett allvaret, om två dagar avgörs resten av hennes politiska karriär. Maria Wetterstrand är tyvärr inte lika övertygande som tidigare. Den medgång som hon tidigare har haft i media har inte förvaltats tillräckligt väl. Miljöpartiet är ett parti som har fallit tillbaka i valrörelsen. Lars Ohly var inte lika tänd som under TV4-debatten.

Efterspelet kom att handla mycket om de den frågeställning som de rödgröna bedrev gällande enskilda sjukförsäkringsfall. Det är alltid lätt att stå vid sidan om. Då kan man peka på de brister som uppstår vid nya reformer. Det är något som vänsterkartellen utnyttjar väl, lite för väl vilket gör att det känns rätt uppenbart. Enskilda fall är alltid något som gör Alliansens företrädare rätt svarslösa, för de kan inte kommentera enskilda fall iden utsträckning som partier i opposition. Jag förväntar mig att man inser problematiken med att i ena stund i opposition kunna lyfta enskilda fall, men i ministerställning inte kunna kommentera dessa i överhuvutdtaget. Mona Sahlin är en person borde vara väl medveten om just det.

Eftersom jag som de många andra ungmoderaterna begav jag mig till SvT-huset för att möta partiledarna när de kom ut från sändningen, missade jag en del av debatten. Men jag tror dock att väljarna fick upp ögonen ännu mer ikväll om vilka skillnader. Det är klart att när man upprörs vid enskilda fall, kan man lätt tro att detta skulle vara avgörande för valrörelsen. Jag hoppas inte att väljarna är lika cyniska och går efter enskilda fall, utan ser helheten. För helheten säger ofta en helt annan sak än just enskilda fall. En av de så kallade retorikexperterna beskrev just den rödgröna taktiken som just uppenbar vilket enligt henne ledde till risken att motståndaren skulle kunna vara bristfri på andra områden. Jag hoppas att väljarna ser igenom, även om det handlar om enskilda tragiska fall. De inträffar oavsett system.

Bloggar: Magnus, Mikael, Zac.
Media:
AB, AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, Exp, Exp, Exp, Exp, SvD.