söndag, november 21, 2010

En dåres försvarstal

Foto: Svt.se

Jag hade så smått tänkt att avveckla mig för att samla energi åt den kommande arbetsveckan. Men är man en politisk nörd som jag är, är just Agenda på SvT inte den rätta medicinen för att stilla sig på söndagskvällen. Inte minst när en av gästerna råkar vara Wanja Lundby-Wedin. Jag hade förstås förväntat mig lite pragmatisk inställning, och framför allt lite insikt från Wanjas sida om att de var rätt mycket som gick fel för Socialdemokraterna.

Men Wanjas inställning är lika tråkig som förutsägbar. Jag vet inte hur många gånger efter det pinsamma valnederlaget som Wanja i fråga har suttit i intervju efter intervju och enträget hävdat klyschor som "vi var inte riktigt tydliga i valrörelsen" och "det är inte fel på vår politik". Allvarligt Wanja, lite mer självinsikt än så kan du väl rå dig på. Annars är gör de där skygglapparna som fortfarande sitter för hennes ögon, inte särskilt mycket för hennes trovärdighet som partiföreträdare.

Jag tror att mycket av det som just nu skadar socialdemokratin är just den inställning som Wanja Lundby-Wedin visar. Man visar inte den riktiga insikten att det var mer än otydlighet och hävdandet av en felfri politik som grundlade valnederlaget. Politiken var fel, trovärdigheten i den rödgröna alliansen var låg, trovärdigheten i utspelen var inte trovärdiga. Wanjas inställning blir minst lika dåraktig som skadlig för socialdemokratin. Det är just de skygglapparna som gjorde att Socialdemokraterna och de rödgröna inte lyckades övertyga väljarna. Tyvärr sitter de fortfarande på hos Wanja, det är bara hon som inte riktigt verkar ha insett allvaret med dem.

Media: Exp, SvD.