måndag, december 27, 2010

En ung arg rörelse tappar sin förgrundsfigur

Ida Gabrielsson, som skapaad för en ung och arg rörelse. Foto: Politiskt inkorrekt.

Jag nås på morgonen av beskedet kring Ida Gabrielssons avgång som ordförande för Ung Vänster. Som ordförande blev hon sinnebilden för hela vänstern, en arg men kampvillig rörelse. Jag har haft tillfället att stöta på Ida ett flertal gånger under hennes tid som Ung Vänsters frontperson. Hon har verkligen personifierat det som jag ser som riktig vänster, det blir intressant att se vem som klarar av att axla hennes roll.

Att se den naturliga efterträdare i det här läget är svårt, men det finns ju inte brist på namn. Något som skulle vara intressant är en person som Felicia Ohly. Tänka sig vilken situation, far och dotter leder vart sin frontlinje på vänsterkanten. Den ena Vänsterpartiet, den andre Ung Vänster.

Tills dess blir Ida Gabrielssons avgång ganska förklarlig. Människor som känner att de inte vill stanna kvar på samma plats för länge, är rätt vanligt. Vad Idas nästa roll i den enda riktigt genuina vänsterrörelsen i Svensk inrikespolitik? Det finns så klart spekulationer, men det får stanna där. Tills dess får jag minnas de tillfällen som jag har sett Ida i farten. En ung och arg vänster är alltid intressant att följa, är det något bra som Ida Gabrielsson har gjort är det att hålla den fanan högt.