torsdag, december 23, 2010

Thomas smällkarameller del 1: Om julens frestande ting

Julafton imorgon, men i många fall inte det första tillfället då julens godsaker har hunnit slinka ner i var mans kroppar. Julens extravaganser liknar inte förr, nu ska julmaten förtäras i olika sammanhang långt innan julaftons absoluta crescendo. Julfester på jobbet, besök på någon fin herrgård som har dukat upp till en matfest av sällan skådat slag. Själv har jag varit en del av det då min svåger i skrivande stund vilar ut sig efter en julbordsorgie som pågår på hans och min systers konferenshotell utanför Nyköping. Sörmlands bästa julbord i all ära, min svåger David säger sig aldrig ha fått så mycket beröm som i år.

Dock är det en sak med julmaten.
Edward Blom bjuder på en riktigt intressant läsning om dagens hushåll och att försöka återgå till det naturliga, att främja de naturliga råvarorna och inte låta sig påverkas av all sköns hets om fettfria måltider. Julbordet är en fettbomb, men en ärofull fettbomb. Vare sig man eftersträvar en smal och slank kropp eller en ståtlig rondör som min gode vän Tokmoderaten, är julbordet inget man ska bäva över. Det är trots allt årets alla andra dagar som man bör ha i åtanke för att främja sin goda hälsa, inte kring julbordet. Sen det där med grädde och smör. I mitt tycke är det inte boven i fettdramat, all mat blir bättre av dessa råvaror. Och bra naturlig mat är bättre än all sköns halvfabrikat och substitut. Bra fett är trots allt fett bra.

Sen är det förstås det där momentet
alkohol. För många, speciellt barn är julafton en utsatt tid där många föräldrars drickande ibland går överstyr. Min bloggvän Kent Persson tar den frågan på allvar, han är ambassadör för En vit jul. Personligen försöker jag hålla mig till måttfullhetens tecken. Det är ganska lätt i sig, man dricker helt enkelt bara en snaps till sillen, tar kanske bara en grogg till senare på kvällen, och sen att intaget av de ädla dryckerna också varvas med annan vätska och mat. Till det kan man också se till att inte ställa dessa saker allt för synligt, speciellt för barnen. Det får avsluta del 1, med min hållning, drick i måttliga mängder om du nu inte fick lotten att köra. Men strunta i fetthetsen, det är hur du lever årets 364 andra dagar som spelar större roll för din hälsa än vad julbordets dignande fat har att erbjuda.