söndag, januari 09, 2011

Gärna en skattesänkning, men prioritera företagen herr statsminister


De annars ekonomiskt krävande helgerna kring jul och nyår var trots allt något som inte påverkade undertecknad allt nämnvärt. Trots en underhållande tripp till London över nyår, kan man dock se ett betryggande saldo, vilket förstås är lovande. Möjligheterna att kunna göra sina vardagliga inköp även den 24:e, är något som många säkerligen eftersträvar, trots att denna månads löneutbetalning är den mest eftertraktade under hela året. Reinfeldts jobbskatteavdrag har för många inneburit en rejäl slant i mångas plånböcker, det är värt att ta fasta på, det ska ju löna sig att jobba, och ge fler som gör det ju bättre.

Dock kan jag känna att trots att jag förstås välkomnar ytterligare en skattesänkning, finns det också andra områden som bör prioriteras. Därför känner jag med min aningens subjektiva inställning att det behövs andra åtgärder nu, alla skattepengar som staten drar in ska förstås gå till relevanta saker, det som blir kvar ska förstås tillbaka. Då tänker jag inte minst på några personer i min direkta närhet. Som bror och svåger till några hotell- och restaurangföretagare, känner jag att om det nu finns möjlighet till ekonomiska reformer, ska dessa nu ske mot företagare, och inte minst gentemot de inom hotell- och restaurangnäringen.

Just nämnda bransch är en av de minst lönsamma branscherna, men dock en av de mest utsatta för utomstående kontroller. Hotell- och Restaurangföretagarnas prognoser, att det nyss införda kravet på nytt kassaregister ska ha fått bort många oseriösa aktörer är förstås lovande. Därför finns det en reform som jag ser som väldigt viktig. En momssänkning inom rstaurangbranschen är förstås något som bör prioriteras, och jag kommer vara direkt kritisk mot regeringen om de inte använder det ekonomiska utrymmet som kommer att skapas under mandatperioden, till denna reform.

Det är förstås värt att nämna att det ska löna sig att arbeta, men om arbetet består i att vara företagare, ska detta också löna sig ännu mer. Därför känns denna reform mot restaurangföretagare som en högst prioriterad reform. Vad det skulle innebära för min syster och svåger på sitt lilla konferenshotell Marsviken utanför Nyköping, är att marginalerna säkerligen skulle bli större. Därför vore det välkommet om nu statsminister Reinfeldt prioriterade min syster och svåger, men även alla de andra hårt slitande företagarna inom hotell- och restaurangnäringen med en reform som i jag ser som högst prioriterad för en ekonomiskt utsatt bransch.