tisdag, januari 25, 2011

Har du ändrat ståndpunkt herr Åkesson?

Det här skriver Jimmie Åkesson på dagens DN Debatt med anledning till morgondagens allmänpolitiska debatt i riksdagen. Sverigedemokraterna vill diskutera den våldsbejakande extremismen i samhället, med framtoning på den islamiska terrorn.

"Det är min bestämda ståndpunkt att vi måste kunna diskutera dessa frågor utan att tvingas ägna merparten av tiden åt att påpeka att det inte går att sätta likhetstecken mellan muslimer och terrorism. Detta är en självklarhet, men låt mig ändå påpeka att vi i Sverigedemokraterna inte betraktar muslimer som kollektivt medskyldiga till terrorismen."

Det här skrev Jimmie Åkesson om muslimer oktober 2009:

"Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år."

Så vad gäller egentligen Jimmie Åkesson? Om man inte kan sätta likhetstecken mellan muslimer och terrorism, varför är då muslimer vårt största utländska hot? Har Jimmie Åkesson ändrat ståndpunkt, eller är detta bra en inlindad fras för att försöka låta mer trovärdig?

Bloggar: Ann Helena, Verklighetens folk.
Media: DN, DN.