lördag, januari 22, 2011

Om politiskt hyckleri

Jag hade egentligen inte tänkt ge mig in i den här soppan kring Bildt och Billströms eventuella agerande. Men eftersom nu Mona Sahlin ger sig in i rond tre och vill sluggas, kunde jag förstås inte undvika att reflektera kring det som har rapporterats. Historien i sig är rätt pinsam, men eftersom vi sannolikt inte kommer få veta vad som är sant, blir situationen lite svårlöst.

Dock är det förstås faktum, och jag blev tydligen anklagad för att förneka historien. Nej, jag konstaterar bara faktum. Känns ju lite märkligt att bli anklagad förnekelse från en person som Peter som anklagar en av mina bloggvänner Kent Persson för att vilja prata sport oavsett fråga, och hänvisar till ett inlägg skrivet tre dagar innan historien blev känd.

Den personen som dock faller i fokus är förstås Mona. Jag förstår Monas intention med att det vore bäst om man erkände eller förnekade ifall dessa uppgifter nu stämde eller inte. Men eftersom Monas främsta förmåga inte är att vara konsekvent blir också hennes kommentar om hyckleri ett fall av hyckleri. Eftersom Mona har lätt att säga en sak och sedan förneka detta vid ett senare tillfälle, blir detta som man får minnas Mona vid, hennes engagemang för politik och kampen mot främlingsfientlighet är en gedigen sak, det som kommer ur hennes mun är en helt annan sak.