onsdag, februari 16, 2011

DN:s lögner och vänsterhetsen

Tänka sig att denna nyhet skulle ta en sån tvist som den gjorde idag. Tydligen var det jobbigt för DN att bli navelskådade. Som jag skrev igår, ser vi en ny tid där även de som granskar blir granskade. Regeringen och statsminister Reinfeldt hade blivit totalt felvinklade, och eftersom folk inklusive jag själv blir förundrade när Reinfeldt tillskrivs en åsikt som denna att han totalt skulle döma ut hyresrätten, blir det ganska naturligt att regeringen bemöter. Reinfeldts åsikter var ju i egenskap av statsminister och det är tämligen självklart att regeringen förtydligar om det skulle bli missförstånd.

Det som har urartat sig under dagen är en särdelses fars huruvida vilka växlar som regeringen och Moderaterna drar av detta. Det blir lätt lite upptrissat, det är inget krig om inte DN nu vill ha det. Att döma av de ljudfiler som lades ut känner jag mig mer tillförlitlig i var Reinfeldt står, även om han står långt ifrån något som vore en rimlig ståndpunkt för Alliansens bostadspolitik.

Det går till och med så långt att DN nu uppenbart ljuger för att förstärka hela historien och göra det till något som helt och hållet saknar proportioner. Det leder också till att Vänsterpartiet går ut och KU-anmäler Reinfeldt för tilltaget att förtydliga regeringens hållning. Ibland förstår jag varför Vänsterpartiet inte har fler väljare, dess ledamöter borde förmedla politik inte springa och grina hos KU.

Om nu vissa kunde läsa på. Jag noterar fortfarande en skadeglad stämning bland vänsterbloggare. Tokmoderatens motsvarighet, Peter Johansson på sitt röda berg, Alliansfritt med sin dyngspridare och några därtill. Priset tar väl Sebastian, som tar till den ena sosseklyschan efter den andra. Det hela låter som repris av SSU-valrörelse á la 2006. Friskolor är dåligt, välfärden utarmas och ambulanserna saknar nödvändig utrustning. Hade myntinkast på akutsjukhusen bara varit med hade floskelfaktorn varit total.

Jag tror att DN får inse att vi nu har ett annat medieklimat. DN likt andra gammelmedier får helt enkelt tåla att bli granskade, oavsett om det är de som blir granskade bemöter kritiken eller om det är av sociala medier. I grunden är det människor som drabbas. Hur media hanterar sitt material och vinklar det för att få ihop en sån bra story som möjlig är också satt under granskning. Att nu Gunilla Herlitz reagerade mot detta och tog till lögner om hur de hade blivit kontaktade, var ju något som jag hade förväntat mig. Men aknske inte ska vara förvånad.

Bloggar: Ekonomisten, MMK.
Media: Exp, Resume, Resume, Resume.