söndag, februari 13, 2011

Sd:s humorbefrielse



Jag brukar lyssna till ett i mitt tycke briljant program. Public Service, ett satirprogram i Sveriges Radio P1, inom ramen för söndagsprogrammet Gomorron Världen är ett program som bjuder på en och annan skön kavalkad av politikersatir. Just satiren som instrument för att påverka men också liva upp den politiska debatten är oerhört viktig. Det känns rätt avkopplande att ibland lyssna till hur man lyfter fram politiken på ett humoristiskt sätt. Att skratta gått åt hur några gör narr av sina egna som av motståndarna är den självdistans som man behöver ibland.

Tydligen har Sverigedemokraterna inte uppfattat detta. Satir är inget som uppfattas av dem, inte till följd av den reaktion som kom utav Margareta Sandstedts blunder. Martin Kinnunen som är pressekretare för Sd, har uppenbarligen inte förstått det där med satir. Istället för att bjuda på lite självdistans bygger Kinnunen på den där stämpeln på Sverigedemokraterna som ett missförstått och martyrskapande parti. Han tycker det är tråkigt att Svt gör sig lustiga över Sandstedts felräkning. Kinnunen har till synes missförstått helt och hållet det där med satir.

Jag brukar inte vanligtvis försvara Svt. Men som en kanal med ett public serviceuppdrag är det också viktigt att blanda kritisk granskning med humor. Det var ju därför som detta klipp lades upp i humorfliken och inte i Agenda- eller debattfliken. Det biter dock inte på Martin Kinnunen, som tycker detta är uppseendeväckade att Svt ägnar sig åt detta och gör sig lustiga över en felsägning. Men Kinnunen, vad är det för problem med att Svt gör satir av felsägningar gjorda av sverigedemokrater likt vad de gör av andra partiföreträdare?

Jag finner satir oerhört roligt, jag skrattar lika högt när det gäller satir av en sverigedemokrat som om det gäller en kristdemokrat, lika mycket när det handlar om en socialdemokrat som om det handlade om en moderat. Satir är till för att roa och det behövs en del självdistans, något som nu tycks saknas hos Martin Kinnunen. Det är bara för Kinnunen att sluta grina och inse att detta handlar om satir och inget annat. Utan satir blir politiken tråkig.

Eftersom jag är en person som finner satir väldigt underhållande för att jag tycker det är välbehövlig livsluft till det ibland stela politiska klimatet, kan jag bjuda på ett och annat gott skratt. Jag har inga problem om de gör satir av Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och Carl Bildt likt de gör satir av Mona Sahlin, Lars Ohly och Peter Eriksson. Den självdistansen behövs det ibland, därför bjuder jag på på lite satir från olika politiska håll.









40 000 miljarder.
Bloggar: Zac.