onsdag, februari 23, 2011

@SJ_ab - När resenären inte hamnar i första rummet

"Skälet till att vi tar bort möjligheten att resa biljettlöst med kundkort är att det finns situationer då bokningen saknas i tågvärdens dator."

På detta sätt adresserar SJ anledningen till att möjligheten med att resa biljettlöst på deras tåg nu tas bort. På något sätt känns det som att de vill att monopolet ska försvinna. Att minska krånglet för sin egen del, slopa system istället för att effektivisera dem går tydligen före att göra det det enkelt för sina resenärer. För min del har det inte varit några problem att resa biljettlöst. Fördelarna finns där:

- Du slipper stå i kö vid en eventuell biljettautomat.
- Du slipper hålla reda på en massa biljetter, de finns ändå på ditt kundkort.
- Det är miljövänligt eftersom det sparar SJ mängder med utskrivna biljetter, vilket även gör att kostnader kan läggas på annat.

Visserligen finns möjligheten att resa med mobilbiljett, men det systemet borde vara minst lika utsatt som systemet med biljettlöst resande och ger ingen anledning för ett slopande. SJ ser sig som ett bra miljöval. Nu slopar de ett system som gör det ännu lite mer miljövänligare att resa med dem. Att minska det egna krånglet var syftet, men att göra det enklare för resenärerna fanns inte med i kartan denna gången.