lördag, mars 19, 2011

Jämtin ska inte få klä mina barn


Bara tanken att skoluniformer skulle vara något som skulle kännas som retro i den svenska skolan, får en lite att rysa. Trots allt finns tanke runtom i politikersfären, från kristdemokrater till socialdemokrater. Jag skulle kunna ha hängt upp mig på det faktum att mina Allianskamrater har företrädare som har en vilja att införa skoluniformer. Men eftersom Carin Jämtin, Ibrahim Baylans efterträdare som partisekreterare för Socialdemokraterna nu tycks göra sig till en tydlig förespråkare för uniform i skolan är det just detta som jag kommer fokusera på.

Att socialdemokratin ibland har en dold agenda med pekpinnar, värre än de som utbildningsminister Jan Björklund gör sken av med sin katederdisciplin, har varit tydlig genom historien. Grunden i det hela talar om liktydlighet. Alla ska ska stöpas i en och samma form, alla ska läsa i samma takt oavsett individuella förutsättningar, alla ska nu enligt en vilja från Carin Jämtin också se likadana ut.

Men jag är i en helt annan tankebana. Just skolan brukar få mig att leva ut mina mest liberala tongångar. Skolan ska vara en levande plats för lärande och praktik. Elever som stöps efter vissa ramar är inte den melodi som bör sökas. Eleverna anpassas inte efter skolan, skolan anpassas efter eleverna.

Om nu Jämtin vill stå för sin åsikt återstår att se. Hon kanske inte förväntade sig att detta skulle blåsa upp nu. Jämtins vurm för att använda folks skattepengar till allt annat än kommunal kärnverksamhet, som tunnelbanebutlers och könsneutrala toaletter kompletteras med synen på att Carin Jämtin nu vill klä ungdomarna i den svenska skolan. Jämtin ska dock inte få klä mina barn och för min del får gärna hon och socialdemokratin fortsatt hållas utanför klasrummen.