måndag, mars 07, 2011

Nu börjar det likna något?

Nu kommer socialdemokratins egen hustomte Leif Pagrotsky in i leken. Jag får tycka som andra, varför inte? När jag tänker på Pagrotsky är det inte bara hans yviga och ovårdade skägg samt hans obetydliga mankhöjd, utan en av de få som riktigt vågade trotsa ordförande Persson i EMU-omröstningen. Pagrotsky har på något sätt sluppit undan ansvar för alla misstag som socialdemokratin har begått. Fast de kanske bör bestämma sig nu, inte minst valberedning som Pagrotsky.

Om nu Pagrotsky ger ett besked om att han står till förfogande, har då socialdemokratin en efterträdare till slut. För att framstå som trovärdigt, tycks nu S i väst också lanserat en kvinnlig partisekreterarkandidat. Jag kan tycka att det är lite konstigt, att valet av partisekreterare ska vara knutet till valet av partiledare, samma sak är det med SSU. Vem kan vara de personen? Jag kan ha mina förhoppningar, men de är rentav lite småelaka, det finns ju en s-kvinna som skulle passa bra där. Skrupelfri och förmågan att framställa situationen på ett helt annat sätt än vad media vill befläcka den.

Så upp till valbredningen nu. Nu finns ett relevant förslag, ombud börjar känna en smått analkande frustration inför det scenario som allt mer upptornar sig. Jag kan faktiskt tänka mig Pagrotsky som Monas efterträdare, men det är upp till valberedning, distriktsledningar och till slut ombuden om de vågar gå emot.

Uppdatering 9/3. Och nu tackar även Paggan nej, same same but not different.

Bloggar: Ekonomisten.
Media: AB, Exp, Exp, SvD.