lördag, mars 19, 2011

Städning sker bäst från över(s)ta trappsteget

Trots att titelrubriken är lånad utav en som ibland har det lite svårt att folk tar text från honom, som min gode vän Tokmoderaten, tar jag mig tacksamt för mig utav denna passande rubrik. Eftersom nu valberedningen nu tycks göra lite av det som kanske skulle kunna andas lite förnyelse och städa ut det där lite sista utav den gamla Perssonska eran, kanske det blir lite storstädning i toppen. Thomas Östros och Ylva Johansson ställs utanför det beryktade Verkställande Utskottet.

Personligen kan jag känna en gryende sorg inför att tvingas säga farväl till två så pass perfekta valarbetare till Alliansen som Östros och Johansson. Thomas Östros har gjort det till en gimmick att gnälla på allt som finansminister Anders Borg säger och även det som Anders Borg inte säger. Personligen börjar jag förstå att valberedningen har kommit till insikt att matchen mot farbrorn med hästsvans och ring i örat inte går att vinna med herr Östros.

Ylva Johansson skulle jag kunna vara än elakare mot, inte minst med tanke på den bild som kommer upp i mitt huvud när snacket om politikers look alike kommer på tal. Jag håller den för mig själv. Vad kommer man sakna där? Ylvas ständiga oförmåga att hålla sig sansad i en direktsänd tv-debatt är något som skänker en politisk motståndare lite förhoppning.

Trots allt finns det en rad personer som kanske borde åka ut i samma handtag med sopkvasten. Att notera mina goda bloggkollegor i Netrootskollektivet har bjudit på en och annan öppen irritation mot ledande socialdemokrater oförmåga att ta sitt ansvar för valnederlaget är en intressant punkt. Numer tycks Netrootskollektivet och andra socialdemokrater befinna sig i ett lite mer nordkoreanskt tillstånd där efterträdare Juholt ska försvaras mot allt som motståndare som mig som så kallade ekokammare på högerkanten. Jag visste det, det gick inte att undvika att skriva det.

Men förstås blir det en sorglig betraktelse till två perfekta Alliansvalarbetare som Östros och Johansson som enligt uppgifter får lämna in. Det städas i allafall lite på de översta trappstegen. Hur mycket ordförande Andnor vill svepa med sopkvasten blir en intressant betraktelse inför nästa veckas extrakongress.

Media: AB, DN, Exp, GP, SvD, SvT.