tisdag, april 05, 2011

Waidelich och har du har den förut?

Hurra, äntligen lite politisk debatt. Efter alla personspekulationer till ytterligare fall av personspekulationer är det den politiska debatten som kommer få allt mer utrymme. Jag hoppas att även gammelmedia kan snappa upp detta. Att diskutera låga förtroendesiffror när folk inte har fått bevisa vad de går för, är bara kortsiktigt naivt. Nu har vi dock sett en av de nya socialdemokraterna, det är bara frågan om för nytt som kom fram.

Personligen känner jag mig lite illa till mods när en socialdemokrat yppar något av "investera i framtiden" tillsammans med "det finns inget behov av höjda skatter". Nå, vi har hört det förut, vem skulle tro att just detta skulle leda till någon skillnad? Trots allt har Tommy Waidelich en lång väg att gå, jag skulle vilja ge honom en tre-fyra debatter till för att jag skulle kunna ge ett sjyst omdöme om honom. Det är trots allt kul när kalvarna nu släpps ut på grönbete, stortjuren Anders Borg kommer alltid vaka där över de som försöker sticka upp.

Kvällens debatt sa inte särskilt mycket om den nya socialdemokratiska politiken, det var mer gammal valrörelse än ny offensiv politik. Intresset ligger mycket kring vilken ny politik som kommer av den socialdemokratiska omläggningen, mindre av bidragslinje eller fortsatt fast bidragslinje? Anders Borg vet vad han ska säga för att nå ut, han vet själv att han inger förtroende. Dock bör det vara klart att köra gammalt tugg är inte säkert i längden.

Media: AB, AB, DN,Exp, SvD, SvT.