torsdag, maj 19, 2011

Hanif Bali får tycka vad f*n han vill

Jag har den senare tiden noterat Hanif Balis nyupptäckta lust att blogga. Till skillnad från oss insnöade bloggare som jagar länkar och placeringar på vissa obskyra topplistor, finner Hanif Bali ingen vikt vid att bli en sån som oss. Hanif är för många inklusive mig en mycket intressant person, ensamkommande flyktingbarn, uppvuxen i ett kallt och kyligt sosse-Sverige där hans existens förpassades till inte mer än en siffra i socialtjänstens pärmar, egen företagare och numer riksdagsledamot för Moderaterna. Hanif representerar på något sätt den svenska motsvarigheten till "The American Dream", att komma från ingenting till att lyckas med det som han är bra på.

För mig som känner Hanif väldigt väl vet jag hur han som person har lätt att sticka ut och gärna gör det så fort han får tillfälle. De sociala medierna har skapat ett nytt forum, inte minst för politiker och övrigt politiskt aktiva att nå ut med sina budskap och bedriva politiska diskussioner. Vi har på något sätt de sociala medierna att tacka för att politiken har kommit ett steg närmare väljarna, genom den går det lättare att integrera sig med i allafall de politiker som förstår sig på meningen med sociala medier, Hanif Bali är exempel på detta.

Det som Hanif gör och tydligen är väldigt bra på är inte bara att engagera egna sympatisörer utan också väcka en hel del ilska hos motståndare. Det senaste ledde till att undertecknad, inte i ett fall utan nu fyra fall tämligen oförtjänt belönades med en inlänkning till min förnämda blogg. Orsaken går att se här ovanför, sen var det något om en jämförelse mellan F! och Sd. Tydligen blev jag och mina bloggvänner Fredrik Antonsson, Mary X Jensen och Kent Persson, ställda till svars för ett inlägg gjord av Hanif Bali själv.

Jag kan egentligen bara säga en sak. Bara för att Hanif Bali tycker en sak betyder detta inte att jag tycker detsamma. Det ska tydligen tolkas hos en del att min eventuella tystnad ska tolkas som ett medgivande. Men jag bryr mig egentligen inte. Anledningen till det är att jag egentligen inte känner mig särskilt tvungen att kommentera en enskild moderat riksdagsledamots utspel. Mina kära nätrötter har ju själva varit duktiga på att besvara vissa socialdemokraters mer eller mindre märkliga utspel med en märkbar tystnad.

Att vissa nätrötter nu hoppar högt och bildar sig en uppfattning utifrån saker tagna ur sitt sammanhang får stå för dem. Hanif Bali har säkert en bra förklaring till vad han nu skrev på Twitter. Kanske de kan fråga honom om det. Annars kan jag bara meddela skribenter som Johan, Martin, Peter och Sebastian, Hanif Bali får tycka vad f*n han vill. Jag kunde egentligen bry mig om mer relevanta saker. ;)