måndag, juni 27, 2011

Endast Collins blåögdhet verkar återstå

Det som började denna gången med utbetalda löner har nu lett till att Victor Muller nu sitter som ensam kapen över ett sjunkande skepp. Det är klart att de sista kvarvarande i SAAB:s styrelse nu väljer att lämna, det kan säkert vara skönt att slippa stå där och våndas över om de ska få sin ansvarsfrihet eller inte. Det är dock klart att de inte vill ta del av den bluff som Victor Muller har stått för och som det nu finns väldigt få anhängare kvar av, förutom Robert Collin. Robert Collin är en av de få som fortfarande tycks tro att ett företag som gått med förlust nu har en chans.

Det som dock lockar är de 900 miljoner som sägs finnas i de fastigheter som SAAB har i sitt bestånd. frågan är dock, vad ska nu SAAB göra när dessa pengar är slut? Kan Robert Collin se utöver sin tillfälliga kvartalskapitalism och inse att ett företag som fortfarande måste hållas i respirator har en chans att överleva. Snart är det läge att någon petar på honom så han vaknar upp.

Som jag skrev i det förra inlägget om SAAB:s chanser är det enda rimliga läget att SAAB begärs i konkurs. Det finns i allafall några som tycks tro detta. Det kan tyckas tragiskt att man inte inser hur verkligheten ter sig. Man kan berätta om den stolta historia, hur bra kvalitet och vilken världsklass det är på SAAB:s bilar och innovationer. SAAB säljer inte mer bilar än vad det kostar att tillverka dem. Den verkligheten har funnits framför alla under decennier.

Under min tid på marknadsföringslektioner fick jag höra om ett fenomen som heter "Market Myophia". Detta handlar om en term där ett företag ser mer till sina egna produkter än vad till marknaden efterfrågar. Det är förstås detta som Robert Collin som har fastnat i. Han kan tycka att SAAB är hur bra som helst. Men något som han inte kan styra är hur många bilar som SAAB verkligen säljer.

Därför blir denna visa om SAAB:s kräftgång ännu mer olidlig. Det är dags att svälja stoltheten och inse att ett företag som inte kan överleva på egen hand och som nästintill inte kunnat göra egen vinst på ett kvarts decennium, är inget livskraftigt företag. Självklart ska staten inte gå in lättvindigt och hålla det sjunkande skeppet. Det är dags att tillvara på de livskraftiga delarna som finns i SAAB och låta SAAB som företag gå i graven. Det är den krassa verkligheten, men klarar man inte av det mest rimliga när det gäller företagande, att kunna göra egen vinst är det bara för folk att inse att det inte kommer att fungera i längden.

Media: AB, AB, AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, DN, Exp, Exp, Exp, Exp, Exp, Exp, SvD, SvD, SvD, SvD.