lördag, juni 04, 2011

Ett brev till Vänsterpartiets ledning

Tokmoderaten och jag har tidigare uppmärksammat en vänsterpartistisk förtroendevalds förehavanden på sociala medier. Tokmoderaten har skrivit en text som får ses som ett öppet brev till Vänsterpartiets ledning, därför väljer jag att bifoga denna text här.

"Detta blogginlägg bör förutom sitt folkbildande uppdrag också ses som ett öppet brev till Lars Ohly och Anki Ahlsten med den rätt självklara frågan - Är detta Vänsterpartiet av idag? Hur kommer det sig att en av era förtroendevalda politiker, förvisso i en avlägsen landsända och i en liten kroniskt röd kommun, på bara några dagar hasplar ur sig mer förakt och mer hat mot de som tycker annorlunda i politiken än vad en normalfuntad människa gör på en hel livslängd? Är det lämpligt att sitta som ledamot för ert parti i kommunfullmäktige, i landstingsfullmäktige och som ersättare i landstingsstyrelsen när man offentligt tycker sånt som Simon Fors uppenbarligen tycker - att meningsmotståndare bör skjutas...?

Simons gruppledare uppe i Tornedalen tar avstånd från Simons uttalanden - men faktum kvarstår. Simon Fors är en hög företrädare förVänsterpartiet i den delen av landet, inte en liten pionjär från Ung Vänster som inte hunnit torka sig bakom öronen. Är det okej att då ha den synen på demokrati som Simon Fors har?

Simon Fors producerar uttalanden som för den som inte är revolutionär eller maoist kanske känns lite väl vidriga - men det kallas väl yttrandefrihet? Simon Fors har naturligtvis all rätt i världen att skriva och tycka vad han vill, jag skulle kunna ge mitt liv och ta massor av bly för hans rätt att få fortsätta med det. Problemet är bara att Simons tyckande fallar i knäet på gruppledaren i Pajala, på gruppledaren i Luleå, på Lasse Ohly och Anki Ahlsten.

Bilden av det är samma gamla vänster som det alltid har varit blir plötsligt så tydlig igen - och det tackar vi Simon Fors för, och för alla dessa odödliga Twitter-inlägg...

"Hej all äckliga moderatsvin. Ni ska få sopa i våra fabriker, ert förbannade rövarband."

"Borgerligheten har alltid dragit mot fascism. Den korta tiden av anständighet mellanWW2:s slut och Sovjets fall var ett undantag."

"Jag hatar fortfarande moderater av hela mitt hjärta. Bara för att jag är lycklig och glad slutar jag inte avsky förtryckare."

"Inga moderater förtjänar något annat än bly..."

"Reinfeldt är en utmärkt statsminister för överklassen. För mig är han dock en fiende som skall krossas."

"En arbetskamrat berättade om hur vissa strejkvakter under skogsarbetarstrejken 1975 var beväpnade med hagelgevär. Det är vackert. <3"

"...Minns från barndomen hur alla vuxna i min omgivning föraktade arbetare som röstade borgerligt. Det sitter i."

"Men visst, är monarkin på väg att falla så hjälper jag gärna till att rigga giljotinen. :)"

"Alla moderater är extremt obehagliga. Utan undantag."

"Sak jag aldrig kommer att förstå: vänskap eller kärlek över blockgränsen. Hur kan någon vara vän med en borgare."

"Min starka kärlek till vänner och kamrater som drabbas av högerpolitiken gör att jag hatar borgarsvinen så jävla mycket."

"Jag har ingen riktig koll på dem? (läs: SvD ledarredaktion) Men är hela redaktionen rasister och tortyrförespråkare eller är det bara Gudmundson?"

"Alla tänkande människor förespråkar väl Per Gudmundsons avrättning?"

...och som en slutkläm -

"Att reta upp borgarna är blott ett delmål för mig. Jag ämnar ta ifrån dem allt och helt enkelt avskaffa dem."

Det är inte vilken politisk fribajsare som helst som sitter framför datorn och författar sådant här herr Ohly, det är en dina högsta företrädare i Norrbotten. Så länge inte Vänsterpartiet centralt inte markerar mot sådana här tankegångar så är känslan som infinner sig att det faktiskt kan vara så att Simon Fors sätter ord på det så många andra ur deras allt glesare led egentligen går omkring och tycker. Jag hoppas att jag har fel, jag känner vettigt folk i Vänsterpartiet som jag inbillar mig vill se mig levande och som en kompis trots att vi tycker helt olika om politikens innersta väsen. Problemet är att Simon Fors i sin roll faktiskt inte är vem som helst, han är en galjonsfigur i Tornedalen med mest person-kryss..."