tisdag, juni 14, 2011

Om min del i ett politiskt blame game

Olyckligt är ordet. Olyckligt är det faktum att moderata ledamöter i trafikutskottet har fört samtal med Sverigedemokraterna. Faktum är ju trots allt att Sd är ett parti, invalt på samma demokratiska grund som övriga sju partier. Det är de förutsättningar som ställs efter att väljarna gav sin dom, vilket ledde till att inget block fick en absolut majoritet. Utfallet har lett till att riksdagen har blivit en het arena, vilket är förstås positivt då riksdagen inte får framstå som regeringens trotjänare, en instans där beslut bara drivs igenom. Utmaningen att leda i minoritet är det som har följt regeringen och som kommer följa dem ända fram till valdagen.

Det finns många tillfällen då jag ondgjort mig över det faktum att utfallet har blivit som det blivit. Erfarenheten har blivit mer av att löftet om "aldrig någonsin, aldrig någonstans" inte längre gäller. Lika besviken blir jag på det faktum att enskilda moderater bryter mot det förhållande som varit det moderata ledordet. Att inte ingå överenskommelser med Sd innebär att kravet på att hitta lösningar över blockgränsen blir påtalande. Det har i vissa fall lett till bra överenskommelser, oftast i frågor som är för vitala för att de ska riskera leda till en blockpolitisk strid.

Jag kan förstås peka på det faktum att fördömande kommer från mina vänner i Nätrotsleden, de som i fallet med Ylva Johansson kuckilurande med Sven-Olof Sällström snabbt red ut och påpekade att allt var lögn. Jan-Everth Rådström informerade dock gruppledare Anna Kinberg-Batra om det hela. Hittills har Ylva Johansson förnekat det som pågick i hennes arbetsrum, vi får leva med det.

Det är dock det faktum det som hände är något som jag inte tänker försvara på något sätt. På det sättet har jag påvisat att jag inte ser några som helst skäl till att den linje som Moderaterna och Alliansen har vidhållit bryts. Vill man leva upp till sina löften får man förstås hitta en annan väg. Att köra blame game kommer säkert att pågå ett bra tag till. Jag börjar dock känna att jag har fått nog av det hela. Det kom en tid då jag också skulle inse detta.

Media: SvD, SvD.