fredag, juli 29, 2011

Vårt behov av eftertanke och gemenskap - DN:s fortsatta blame game

Det är snart en vecka efter de tragiska terrorattentaten i Norge, på några timmar när. Chocken har lagt sig, sorgen har fått ta sin tid, de dåd som var främst riktade mot AUF och Arbeiderpartiet blev snabbt en attack gentemot det hela öppna samhället. Ingen lämnades oberörd. Det politiska samtalet stannade av, behovet av öppenhet och demokrati kräver även att det politiska samtalet fortgår. När våra politiska meningsmotståndare stannade upp, stannade även upp och visade vår sorg och vårt deltagande.

Fokus blev mycket på en man, Jens Stoltenberg, den norske statsministern som inte gjorde sken av de intryck som folk hade på honom innan. Hans agerande har under den senaste veckan varit något av den helande kraften i Norge. Samtidigt får jag notera det osmakliga blame game som fortgår. Jag hade inte förväntat mig att det redan i tisdags skulle börja plockas inrikespolitiska poäng. Dock satte Dagens Nyheter bollen i rullning och socialdemokratiska tyckare var inte sena att utnyttja det faktum som uppstod. Fyra dagar tog det.

Faktum är att jag inte förstår cynismen att läxa upp statsministern på det sättet som DN gör. Vi kan tänka oss det faktum att Reinfeldt hade varit så tillmötesgående som det tycks krävas, hoppa runt i tv-soffor, springa runt bland radiostudios. Vi hade då kunnat fundera på hur kritiken hade varit då från nämnda håll, att vår statsminister "kanske" stjäl lite för mycket fokus från händelserna i Norge. I denna logik blir 50 arga brev till statsministern beviset på ett argt svenskt folk. Av 9 miljoner människor ger 50 brev DN en grund till detta egentligen larviga drev, iscensatt från ledarsidan under ledning av Peter Wolodarski.

Faktum är snarare att många är inriktade mer på hur situationen utvecklar sig i Norge än här hemma. Det hade förstås varit en helt annan situation om nu inte Stoltenberg hade agerat på ett önskvärt sätt. I den situationen hade ansvaret legat tungt på Kung Haakon att träda in, lik vår kung gjorde under tsunamikatastrofen när det svenska regeringsarbetet vacklade.

Faktum är att DN får svara för sin cynism och eftersom det nu var lägligt hos socialdemokratiska bloggrötter att redan i tisdags plocka inrikespolitiska poäng väljer jag bara att ta mitt avstånd från detta agerande. Det finns inte läge för sådant nu. Idag fortsätter hedrandet av terroroffren, i Norge som i Sverige. I Stockholm håller SSU en ljusmanifestation. Många av mina MUF-vänner kommer vara där, jag visar mitt deltagande på avstånd. Kanske nu också DN skulle fokusera på annat och också vara där.

Bloggar: Mary, Sebastian.
Media: DN, DN, SvD, SvD.