söndag, augusti 21, 2011

Hvad vilja egentligen Juholt?

Jag var ute på Lugnets Parklek i Västertorp. Kan vara lite förvirrande att döpa något i Stockholm till Lugnet då det mest kända Lugnet inte finns i Stockholm utan i Falun. Västertorp är tydligen Håkan Juholts hemvist en stor del av hans tid. Som en hårt arbetande politiker med en bas utanför Stockholm kan det nog kännas skönt att få en plats att kännas lite som hemma.

Jag kom dit för jag hade förhoppningen att bevittna ett tal som till dess uppbyggnad var lika bra som Juholt levererat tidigare. Om man bortser till innehållet, argumenten och de politiska löftena, besitter Håkan Juholt en hög retorisk skicklighet. Hans linjetal på S-kongressen var säkert välbehövlig för att väcka den förvirrade rörelsen som sökte både ledare, färdväg och politik. Nu har de en ledare och en färdväg, men politik?

Med tanke på Juholts tidigare tal blev jag faktiskt rätt besviken på hans sätt att tala idag. För långa meningar, ibland var han alldeles för ivrig. Och politiken? Jag var där för att höra vad socialdemokratins prioriteringar var inför hösten. Jag har dock svårt att tro utifrån det som Juholt radade upp i löften ska kunna bli konkreta politiska förslag till hösten. Juholt talar på ett sätt som om den finansiella oron inte ens existerar, även om han är väl medveten om den. För att nämna något av de som kom ut från talet:

- Lagstifta om att kommuner måste bygga både bostadsrätter och hyresrätter.
Det här är intressant. Juholt och socialdemokratin vill alltså begränsa det kommunala självbestämmandet genom en ny lagstiftning.

- Garantera alla ungdomar chans till sommarjobb med avtalsenlig lön.
Har Håkan Juholt talat med sina partivänner i Gävle kommun om detta med att ge sina sommarjobbare avtalsenliga löner?

- Bygg ut tunnelbanan.
Något som kom fram under 1 maj, ett bra förslag men en fråga om resurser. Tråkigt, men någonstans måste ju finansieras.

- Lön och pension ska beskattas lika.
Då kommer frågan, hur mycket ska pensionärsskatten sänkas och hur mycket ska inkomstskatten höjas. Juholt bemödade sig till och med att komma med en lögn om att skatten på pensionen har höjts. Det är givetvis inte fallet, där slant han lite på tungan.

Faktum är att Juholts tal fortsatt stärker bilden av ledaren som vill lova allt till alla. Jag hade förväntningar av de uppgifter som kom i morse om satsningar kring bostadsbyggandet. Juholt lovade att det skulle bygga fler studentbostäder, men jag kunde inte uppfatta någon punkt där han pekade på hur det skulle göras både billigare och enklare att bygga dem. Ärligt talat blir det tjatigt att höra politiska floskler om hur man lovar allt till alla. Konkreta politiska förslag är det som jag förväntar mig men som fortsatt uteblir. Det här kan låta väldigt subjektivt, men med tanken på de retoriskt skickliga tal som Juholt har levererat på kongressen och i Almedalen kom ett bottennapp. Det hjälper inte med villkorslösa ryggkliande för att förstärka detta som ett av Juholts bättre framträdande.

Bloggar: Ankersjö, Mikael, Westerholm.
Media: AB, DN, Exp, Exp, SvD, SvD.