söndag, oktober 02, 2011

Återigen, problemet är inte ledarskapet

Antingen har man en väldigt bra ledare och otydlighet i sin politik. Antingen har man bra politik men en otydlig ledare, men ibland hittar man förmågan att kombinera just dessa moment. Problemet med Kristdemokraterna är just fall nummer ett, frågan är inte om Göran Hägglund är en dålig ledare, frågan borde snarare vara är Göran Hägglund för bra ledare för sitt eget parti?

Morgonens postning rörde vid det problemet att jag uppfattar att Kristdemokraterna har ett liknande dilemma som Centerpartiet, dess otydlighet. Centerpartiet har förvisso fått igenom en rad av sina hjärtefrågor men varit otydliga att kommunicera dem utåt. Det har till och med deras nyvalde partiledare kommunicerat utåt. Problemet med Kristdemokraterna är att jag finner det otydligt var de vill positionera sig på den politiska kartan.

Vad som kommer utifrån kandidaturen från Mats Odells sida har jag svårt att förutse i nuläget. Jag förväntar mig en tydlig politisk programförklaring från Odells sida varför han väljer att utmana. Kristdemokraternas framtid borde i nuläget inte om vem som är bäst att leda dem, utan hur man tydligare få fram sin egen politik och kommunicera det som deras väljare vill se och höra. Ett exempel kom från en sådan väljare igår kväll.

Bloggar: EkonomistenKent, Maria.
Media: ABAB, DN, Exp, SR, SvDSvD.