söndag, oktober 09, 2011

Söndagskrönika: Mannen som ville ner från läktaren men som inte kom ner

Kvällens debatt blir inte som det blev tänkt. När den politiska hösten får sin kulmen är det i en tid där fokus och människors omdömen och åsikter riktas mot något som är allt för svår att inte lägga fokus på. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lekte sandlåda och inte kunde acceptera att det nu finns ett fjärde oppositionsparti som skulle stå bredvid dem i kvällens SvT-sända debatt. Det var ett agerande under en dag där allt som kunde gå fel gick just fel.

Håkans Juholt agerande med kvitton och bostadsbidrag må kölhalas så länge det finns något kvar av karamellen som media kan suga på. Vad som kommer sen är det mer skadliga, fokus flyttas från politik och när partiledningen gör allt annat än att just prata politik blir förvirringen stor. Det politiska spelet fortgår men Socialdemokraterna förpassas till läktaren och förblir sittandes där när de hade behov av att vara nere på plan.

Debatten i SvT på bästa sändningstid är en sådan aspekt. Det går att gnällas om att man försöker smeta på bilden av att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna skulle agera gemensamt mot Alliansen. Men det enda som de har gemensamt är att de är just oppositionspartier, att Socialdemokraterna är rädda för att uppfattas som allierad med Sverigedemokraterna mot Alliansen känns i mina ögon rätt märklig. Då är det bara att markera att deras närhet till varandra bara handlar om att de just råkar stå bredvid varandra rent fysiskt i en tv-studio.

Situationen känns aningen förvirrad. Det finns de som är djupt oroade över utvecklingen, det finns de som låtsas som om att inget har hänt och tycker att det är märkligt att media just belyser detta felbeteende som deras partiledare har haft, och de som vill få det till en högermediagrej, trots att det var Aftonbladet som satte igång det beryktade drevet.

Till råga på allt känns läget aningen förvirrat. När partiledningen är skadeskjuten tar talespersoner sig friheten att smeta på partiet en åsikt som efter några timmar tvingar samma partiledare att göra ytterligare en pudel, bara för att Socialdemokraterna inte ska uppfattas som ett parti som vill två sorters medborgare i det svenska samhället.

"Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt ­eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning." Denna kommentar som Håkan Juholt fällde när frågan kom på tal om han skulle vilja bli partiledare, känns ganska passande för det allmänna tillståndet just nu. Nu står Håkan främst och bör ta ansvar för sitt agerande, och han behöver de som ser till att han gör det och inte låtsas om att det inte regnar.

Ikväll har de all anledning att vara deltagande i den politiska diskussionen men väljer självmant att utebli. Håkan Juholts stora paradnummer under hans första sju månader har varit att politiken måste ner från läktaren och börja agera. Nu blev Håkan Juholt själv mannen som förpassade sig själv till läktaren. Om nu han är däruppe hur kan då politiken få tillfälle att enligt hans önskan att komma ner från den?

Bloggar: Kent, Lidby, OlaSven-ErlandTokmoderaten.
Media: AB,  ABABAB, DNDNDNDNDNExpExpExpSvDSvDSvDSvD.