måndag, november 21, 2011

Att utnyttja ursäktsceremoni för billiga politiska poäng

Samhället hade en kollektiv skuld att betala. Berättelsen om barn som fallit offer för åratal av vanvård, understödd av nonchalanta socialhandläggare som inte satt barnens bästa i första rummet utan hanterat dem som en siffra i en pärm.

Idag fick de sin ursäkt via en ceremoni i Stadshuset. Till råga på det gav regeringen som tur vad efter och betalar ut den symboliska summan på 250 tusen kronor. En struntsumma i sig, men i sig ett kvitto på att man nu tar ansvar för att återgälda de som fick sin barndom bestulen.

Det som gläder mig är att dessa får upprättelse. Det som förbryllar mig är de som utnyttjar detta tillfälle för att plocka hem billiga politiska poäng kring ett faktum att statsministern inte råkade vara på plats. Mitt i allt när människor ska få motta en offentlig ursäkt skapar vissa en sidodebatt, använder dessa personer som slagträ för att politisera en ceremoni, bara för sina egna ideologiska syften.

Så kring det faktum att de som tydligen ville spinna  detta kan jag bara jag bara fundera kring en sak;

Varför är det viktigare att sprida ideologiska floskler istället för att diskutera vad man kan göra för att det inte ska hända igen? Hur skönt kändes det att använda de vanvårdade barnen som slagträ för att plocka billiga politiska poäng?


Läs Maria, En av de som tog dessa yttringar personligen.
Bloggar: Radikalen.
Media: AB, DNExpSvD, SvDSvT, SvT, SvT.