onsdag, november 23, 2011

En ny budget och en stabil Borg

Det blir aningen lätt att falla in i en hyllningsretorik till sin partivän och finansminister nu när han hamnar i topp bland Europas alla finansministrar. Mannen med hästsvansen som förvaltat den mest expansiva ekonomin, från landet dit investerare vallfärdar för att investera i nästintill stensäkra papper, han är nu bäst av alla i Europa. Detta är ytterligare ett kvitto på att den väg som har valts är den rätta, när den högst ansvarige för Sveriges offentliga finanser får detta omdöme utifrån.

"Som häxmästare bakom en av Europas bäst presterande ekonomier har han vunnit extra tyngd i Bryssel och hemma har han hjälpt till att ta sitt höger-mitten, liberalkonservativa, parti till en exempellös andra mandatperiod" - Financial Times.

Samtidigt som det borgerliga experimentet håller på att falla ihop enligt Juholt, får Anders Borg detta omdöme.

Detta är dock en dag då budgeten klubbas i riksdagens kammare. Anders Borg lär vara en av de med det största leendet på läpparna. En annan är Mats Eriksson. Jag upptäckte en dag när jag gick in på Facebook och fick se att en herre ville bli vän med mig. Jag insåg att det var mannen bakom årets Momspromenaden och årets lobbyist, ett jobb för mångårig kamp för sjystare ekonomiska villkor inom restaurangnäringen. Eftersom mitt stöd för den sänkta restaurangmomsen är högst personlig är det intressant att blicka in i Mats arbete.

Mats är likt min syster och svåger, en av alla de som kämpar med oerhört små ekonomiska marginaler, i en näring där många inte undviker att begå oegentligheter, fuska med kvitton och utbetalningar av svartlöner. Lyfter man blicken från McDonald´s och Max finns en vardag där många kämpar dagar i ända för att verksamheten ska gå ihop. Inte för att kunderna sviker, utan för att så är vardagen när lönsamheten att bedriva restaurangverksamhet är låg.

Anders Borg har förvaltat sunda och offentliga finanser. Därtill kommer satsningarna på fler jobb och större marginaler. Därför är Mats Eriksson likt min syster och svåger de stora vinnarna idag när deras näring får det erkännande som de länge har förtjänat. Mot hotet mot detta är den raljanta opposition som nonchalerat restaurangnäringen och den vardag som råder för många. Vissa jobb är finare än andra.

Mot dem budget som klubbas finns också de som kraftigt höja kostnaden för att ha unga anställda. När man  på det inte kompenserar vare sig kommuner, landsting eller myndigheter som Försvarsmakten, blottas bilden av ett alternativ som allvarligt hotar jobbchanserna för unga personer. Det har funnits kritik mot den halverade arbetsgivaravgiften, men man kan fundera kring varför ett avskaffande skulle göra det bättre.

Så en dag som denna kan jag bara gratulera min syster och svåger, samt Mats Eriksson för hans enträgna arbete. Nu har äntligen kampen lönat sig.

Bloggar: Peter.
Media: DNSvD, SvD.