söndag, november 20, 2011

Juholt och könsrollerna

"En kamrat var nyss inne på leksaksaffärernas snedvridna könsroller i sitt sortiment. Jag håller med om det snedvridna. Alledes nyligen såg jag ett leksaksslott med fyra torn. I varje torn hade man placerat en rosa My Little pony. Min första tanke - Hur ska vi någonsin få jämställdhet när tjejer inte får lära sig grundläggande militär taktik? VEM placerar kavalleriet i tornen liksom...?" - Joachim Holmqwist

Leksaksaffärer är fortfarande ett unikum när det kommer till att bekräfta könsroller. Jag fick det också klart för mig när jag för två helger sen spatserade runt på BR Leksaker inne i Gallerian i Stockholm. De förutbestämda kontrasterna mellan vad som var för flickor och vad som var för pojkar var uppenbara. Nu kan man inte klandra leksaksaffärerna helt, mycket av ansvaret ligger på föräldrarna, vad de köper till sina barn. Mitt val landade i en innebandyklubba och två mål i en annan affär. Jag hade köpt samma sak om mitt syskonbarn hade varit flicka.

Håkan Juholt har landat på Gekås, det kanske mest svennefierade av alla tingest i Moder Sveas avlånga land. Jag får säga att Boris likt Ingvar Kamprad är genier när det kommer konsten att få människor att vallfärda till deras butiker. Kamprad gav vanligt folk möjligheten att snygga till sina hem med prisvärda möbler, Boris driver ett varuhus dit människor tycks komma för handlandets skull. Jag var där en gång för ett antal år sen. Inte lika stort som nu, men tydligt i hur mycket man kan bränna pengar på.

På Gekås blir Håkan Juholt förevisad en ny företeelse till nästa sommars köporgie. Likt en vanlig familj där mammorna ränner runt bland butikshyllor, föredrar männen en öl i handen framför grillen på campingen. Nu Har Boris kommit på att inrätta en sportbar mitt inne i kvinnoavdelningen. Vad än bättre att befästa gammeldags könsroller än detta.

Vad än bättre att Håkan Juholt i sin förtjusning nu utbrister "Du lägger alltså en sportbar mitt bland tjejkläderna? Det är ju djävulskt uttänkt. Finns det ett Nobelpris i handelsstrategi borde du få det" Håkan Juholt vill framstå som folklig, men frågan är om hur hans uttalande får för responser inom det feministiska lägren inom socialdemokratin. S-Kvinnor är kanske den gruppering som inte gläds av hans uttalande.

Samtidigt som vi förevisas i Juholt kanske förtjusning till 50-talets könsideal eller om detta bara är ytterligare ett tillfälle där han har svårt för eftertänksamhet i vad han säger. Det kan tyckas skämtsamt, men en del människor är allmänt lättretade. Om det nu kan tänkas djävulskt uttänkt och grunden till nobelpris i handelsstrategi, kan man undra vad Håkan Juholt har för andra idéer för att lyfta fram befästade könsideal. Här är förslag på några.

Bloggar: Maria.