fredag, maj 11, 2012

Att mygla igenom kortare öppettider


Inte ofta är jag så irriterad över ett beslut har tagits igenom på ett sånt sätt som får en att själv tappa förtroendet för de styrande politikerna. Trots att 25 av 81 ledamöter var för förslaget gick det igenom. Socialdemokraterna i Göteborg kunde inte undvika att mygla igenom sitt förslag genom att bryta röstkutym och taktikrösta fram ett annat förslag för att möjliggöra för sitt eget.

Göteborg ska bli en tråkigare stad på fredagar. Nu ska krogarna i Sveriges nöjes- och evenemangstad nummer ett i mitt tycke stänga tidigare. Hur det skull göra det bättre, hur det skulle minska förekomsten av fulsprit, svartkrogar, våld och framför allt, hur detta skulle få människor att gå hem tidigare bara för att deras nöjesställe tvingades att slå igen är en fråga.

Jag brukar ofta själv nöja mig med att vara ute till tre, skillnaden är att jag inte stör någon annan när jag går hem i lugn och ro och låter andra festa vidare några timmar till. Dock vet jag hur det kan se ut när det roliga tar slut och människor tvingas ut på gatan. Stora ansamlingar människor utanför, gruff i garderobskön och oroligheter som sprider sig ut på gatan.

Jag påminns även om en debatt som skedde i Göteborgs kommunfullmäktige för några år sen. Förslaget som låg var en inskränkning av rätten att få ta ett glas vin i Göteborgs parker, så vitt jag vet handlade detta om Slottsskogen. En då hittills okänd person vid namnet Maria Wetterstrand tog strid mot förslaget och lyckades vända både det ena och det andra partiet i sitt ställningstagande. Ett då dumt förslag föll då ledamöterna insåg dumheten i det.

Men nu ska Göteborgs kroggäster tvingas ut från krogen vid tre på fredagkvällen, vare sig de vill eller inte. Moralpaniken hos Göteborgs styrande politiker som drev igenom förslaget är påtaglig. Inte heller kunde de undvika att mygla igenom ett beslut, att genom taktikröstning frånträda den röstkutym som finns om att rösta på sitt eget förslag, inte på någon annans för att gynna sitt eget. Det var inget fel på röstordningen, men myglet som befläckat Göteborg har även nått in hos de styrande politikerna.

Bloggar: JöranLennart.