söndag, maj 27, 2012

Med ständig fokus på nästa val

"Why can't this moment last forevermore". Euforin flödar efter en efterlängtad seger i en tävling som gett en bild av Sverige som en nation, med ett förhållande till en tävling så lika självsäker som Englands inställning till stora fotbollsturneringar, att vi på något sätt alltid är vinnare. Men segrar är är inte något som kan tas som självklar. Den tanken existerar på alla plan, det finns bara en vinnare. På samma sätt som tävlingsmänniskor, idrottsutövare som låtskrivare, lever även människor inom politiken efter drivkraften efter ytterligare segrar. Fokus ligger någonstans där på nästa val.

Samma morgon som Sverige vaknar upp till en vardag där väljarna gett sin dom, finns det människor, som oavsett det senaste valresultatet, riktar in sig på hur nästa valrörelse om fyra år ska vinnas. Politiken är en ständig valrörelse. Fredrik Reinfeldts klyscha "sida vid sida med människor vars förtroende jag bär" är i sig en signal om att förtroende förtjänas varje dag. Väljarna är idag mer lättrörliga än någonsin, lojalitet till parti är mer sällsynt nu än tidigare. Därför detta ständig fokus på kommande valsegrar, vad gör vi idag och framåt för att förtjäna väljarnas förtroende?

För Kent Persson, Per Schlingmann eller någon annan nyckelperson i vilket parti som helst, är varje dag fram till valet viktiga att ta tillvara på. För Moderaterna, som ett parti som ville förnyas, men som nu vid kommande val kommer ha suttit vid makten, blir tal om förnyelse och fortsatt fokus på samhällsproblem än mer prioriterat. Att hamna i läget där man förnöjt bara ser till vad man åstadkommit, men inte vad man vill åstadkomma, är det stora hotet mot den som sitter i maktställning.

Vad blir då den moderata framgångssagan för 2014? På något sätt handlar det om att se samhällsproblemen som de ser ut, peka ut dessa och komma med lösningar på dem. Fokus i ett längre SvD-reportage, är tre. Väljare, politiken och regeringsfrågan. Regeringsfrågan är på något sätt klar, Alliansen går till val oavsett opinionsläge, den stora frågan vad som blir alternativet. Det andra steget är politiken, och för att i överhuvudtaget svara på frågan hur väljarna ska lockas, är det förstås kring hur politiken ska utformas.

Det är något i det som jag kommer också ha en roll i. Efter en förfrågan från Kent själv, är mitt ansvar att ta hand om den moderata kommunikationen i sociala medier. Fokus är självklart, fler företrädare och aktiva ska synas i de sociala medierna, aktiviteten ska bli högre, väljarna, motståndarna och media ska mötas på ett nytt sätt.

Det är där som fokus ligger på att se till hur nästa val kommer att te sig. Förnyelsen är ständig, samhällsproblemen måste ständigt belysas och fokus på möten och samtal i människors vardag fortsätter alltjämt. Det är därför fokus alltid ligger någonstans där framme, med fokus på hur nästa val ska vinnas.

Bloggar: SvD, SvD.