torsdag, juni 28, 2012

#Almedalen 2012 - Återvändandet!

Allting är som roligast första gången. Själv minns jag glädjen över att för första gången 2010, få komma iväg till Almedalen och den politikerfest det innebär. Vad 2012 kommer att bjuda på är fortsatt en fråga.

Fram tills förra året var min sysselsättning ekonom. Som ekonom innebär det svårigheter att komma iväg, då Almedalsveckan avhålls mitt under brinnande halvårbokslut. Enerverande för en politikernörd som jag att sitta på fastlandet och beskåda alla trevligheter. Dock fick ju jag också nog och sökte mig till politiken på heltid. Att få vara en aktiv del av detta är något som vilken politisk nörd som helst längtar efter.

Som sociala medieransvarig inom Moderaterna kommer veckan att säkerligen bjuda på en hel del. Inte bara från mitt självklara vattenhåll på Wisby Strand där Almega huserar med sin Bloggplats H12 tillsammans med Politometern, utan också runt på de stora evenemang och att vara när de stora utspel som görs under veckan. Det är således ett sociala mediervakuum som kommer att infinna sig under den kommande veckan. Bloggare, twittrare, bambusrare, you name it. Ingen kommer undan dem.

Vad är då erfarenheterna från en vecka som sådan? Ja den självklara är att i många fall spricker schemat direkt. Det vanligaste rådet är att egentligen bara följa med strömmen och bara infinna sig i det sorl av människor, seminarier och mingel som kommer avhållas. Med nästan 1 500 godkända evenemang kan man förstå hypen kring det hela.

Vilka går att rekommendera då? Säkerligen kommer de sociala medieeventen var intressanta för min del. De försvarspolitiska seminarierna likaså med tanke på att jag i mitt jobb har sysslat mycket med försvarspolitik. Sen är det just detta med mingel. Många talar om det självklara minglet, Primes dagliga rosémingel, mingelinbjudningar har det inte varit få om. Det är tur att det är semester efter detta.

Hur förbereder man sig? Sover ut innan, packar en varierad resväska, förberedd för alla väderlekar och temperaturer, äter, dricker mycket av alkoholfri vätska för att orka med. Just väderleken är ett orosmoment. Den som minns 2010, minns det som en vecka smed extremt bra väder rakt igenom, förra året inte lika bra. Dock kommer det bli en ansenlig mängd färgade byxor och shorts, t-shirts, skjortor, kavajer, skor och hygienartiklar. Och visitkorten förstås. Någon kaftan blir det dessvärre inte, där får Erik Laakso vara ensam.

Om några dagar kommer årets politikerhappening sätta igång. Frågorna är många:
- Vem håller årets tal?
- Vilken blir veckans event?
- Vem blir veckans mest inflytelserika person?
- Vem blir veckans snyggaste?
- Vad blir veckans scoop?
- Kommer Martina Lind att svimma?
Som sagt frågorna är många, det är bara att köra!