lördag, juni 30, 2012

I'm going to #almedalen and I'm proud of it

Då skulle det tydligen ställas krav på förklaring varför Alamedalen. Jag tänker i överhuvudtaget inte ge en förklaring till varför. Ingen ifrågasätter den 17-åriga Boråstjejen om varför hon åker på Peace and Love i Borlänge, ingen bör då rimligtvis ifrågasätta mig om varför jag åker till Almedalen. För mig är det helt enkelt givande.

Vad är då tjusningen med Almedalen? Roseminglen? Kändisarna? Gratiskäken? De sena nätterna på Burmeister? Nej, tjusningen med Gotland är att det skapar ett tillfälle där man har möjlighet att diskutera sig sönder och samman om vilken fråga som helst. Vilket annat tillfälle ger den möjligheten för pr-människor, journalister, politiker och helt vanliga människor som råkar gå förbi på Mellangatan och lockas in till ett samtal där möjligheten finns att föra dialog med något djupt insatt person?

Sanningen lär vara att många av de här som kritiserar Almedalsveckan, inte riktigt förstår betydelsen, eller riktigt vad det innebär. För de har sannolikt inte varit där utan sitter och fastlandet och känner sig nödgade att peka finger på dem som nätverkar, umgås och diskuterar politik utifrån de ämnen de finner intressant.

Partierna är där, intresseföreningarna är där, lobbyorganisationerna, pr-byrårerna, journalisterna och många andra. Även myndigheterna är närvarande, med våra skattepengar vill de få politiker till att lyssna till hur skattebetalarnas pengar ska användas på bästa sätt. Försvarsmakten lägger 745 000 kronor på veckan. Så stor närvaro på Gotland har de inte så ofta nu för tiden, ironiskt sagt.

Så varför åker jag till Almedalsveckan? Har egentligen ingen förklaring varför jag inte skulle åka. Den nagelbitande känslan av att tvingas stanna kvar på fastlandet, kompenseras detta år av möjligheten att få vara med där det händer. För det är väl ändå tjusningen med det hela, att bara få vara med i detta stora vakuum som Almedalsveckan egentligen är. Vi ska ju ändå komma ut på andra sidan, fyllda med nya intryck, erfarenheter och kontakter.

Vi som åker gör det för att de är enormt kul, vi gör det för att få diskutera politik, vi gör det för att träffa intressanta person, vi vill lyssna till personer som är insatta i olika ämnen för att inhämta ny färsk kunskap för vårt fortsatta politiska arbete. Att lyssna till föreningar, lobbyorganisationer och vanliga människor utvecklas det politiska arbetet. Almedalsveckan är ett tillfälle för det, ojämförbart med något annat.
Därför åker jag till Almedalsveckan, för jag är stolt för det och vill egentligen inte förklara varför.

Media: DN, DN, DN, DN, DN, SvD.